Zpět

Jiří Havelka a kolektiv Gadžové jdou do nebe

Divadlo Husa na provázku, Brno

  • Čtvrtek 23. září 2021 | 19:00
  • Divadelní sál DKMO
  • 130 minut
  • 390 Kč, 290 Kč studenti, senioři, 3 a 4 festivalová představení sleva 30%, 5 a více představení sleva 50 %, slevy se nesčítají a lze je uplatnit jen ze základního vstupné. Vstupenky nejsou na konkrétní místa, sál je nečíslovaný.

Gadžové jdou do nebe

Wanna stand up to racism? Wanna stand up? Let´s stand up then!

Že nemáte předsudky? Že nevidíte černobíle? Vydejte se na česko-romskou stand up expedici pod vlastní šedou kůru mozkovou! Do vývojově starších držav takzvaného hadího a savčího mozku, jimž jde o jediné: o přežití.

Pečlivě sestavený česko-romský tým performerů o česko-romském soužití. O předsudcích na obou stranách pomlčky. O (ne)možnostech jejich korekce. S humorem i bez něj. V netradičně rozvrženém prostoru a s živou hudbou. Za časů sílící xenofobie a rasismu, v nichž si i nejvyšší savčí mozek státu dovolí vypustit lež, že 90% Romů nepracuje. Kolektivně autorský tvar se vším všudy.

Jiří Havelka (1980) patří k nejzajímavějším a nejvšestrannějším osobnostem současného českého divadla – režisér, dramatik, herec, moderátor a po několik let vedoucí katedry alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU. Své originální a cenami ověnčené inscenace často staví metodou kolektivních improvizací a opakovaně přitom dokazuje, že mu komplexní i ožehavá společenská témata ani překvapivé formy jejich zdivadelnění nejsou cizí.

Po představení následuje koncert.

premiéra 29. května 2020 ve dvoře Divadla Husy na provázku

„Brněnské Divadlo Husa na provázku otevírá svým nejnovějším inscenačním projektem často přehlíženou, podceňovanou a neřešenou problematiku rasové xenofobie a předsudků majoritní české společnosti vůči romskému etniku. Činí tak formou divácky vstřícnou a otevřenou širokému spektru potenciálních diváků včetně samotných Romů. Sedm herců – z nichž tři jsou Romové – se formou stand-up výstupů svěřuje se svými problémy, jak o této tematice mluvit, jak se k ní vztahovat, a zároveň zmiňují, jaká vlastní i okolím vsugerovaná klišé a předsudky museli v životě – a stále často musí – zvládat a překonávat. Zvolený nadhled a místy až brutální komediální charakter umožňují přímou a bezpředsudečnou konfrontaci s nimi. Na jevišti i v hledišti se odehrává málokdy vídané souznění diváků i herců. Už první ohlasy inscenace naznačují, že se Brněnským podařilo najít klíč, jak o této problematice mluvit bez uzavírání se do vlastních okruhů a světů.“
Sukces měsíce, Divadelní noviny

„Režisér Jiří Havelka šťastně vsadil na stand-up: žánr sólových komediálních výstupů s angloamerickými kořeny, k němuž patří také reflexe společenských či rasových stereotypů, přímé oslovení publika, hodně nekorektní humor i balancování mezi osobní výpovědí a rolí. Formu, při které opravdu nehrozí moralizování a poučování, ale když člověku mezi smíchem zatrne, stojí to za to.“
Marie Reslová, Aktuálně.cz

„Gadžové jdou do nebe je důležitá inscenace. Možná jedna z nejpodstatnějších, která u nás v posledních letech vznikla.“  
Vladimír Hulec, Divadelní noviny

 

foto David Konečný