Moral Insanity
Chcete vědět, kdo je zodpovědný za to, že se vám nedaří? Hledáte toho, kdo může za to, co se tu děje? Přijďte a určitě si někoho vyberete.
Autorské herecké monodrama Petra Brajerčíka Moral Insanity vzniklo na motivy šestého románu Umberta Eca Pražský hřbitov a zkoumá konspirační teorie, antisemitské a rasistické představy, které vycházejí z nepříznivé ekonomické a společenské situace, a jejich odraz v médiích a politice.
Hudba do inscenace byla natočená v rámci synth jamu inspirovaného konspiračními teoriemi. Martin Husovský – Studiologic Sledge Black, Jany Pastirčák – Dave Smith Instruments Mopho x4, Moog Little Phatty a Stano Čorej – Akai Rhytm Wolf.
Inscenace získala cenu Grand Prix Nová dráma 2019 a prestižní divadelní ocenění Dosky 2019 v kategoriích Mimořádný počin v oblasti činoherního divadla, Nejlepší inscenace sezóny, Nejlepší režie sezóny, Nejlepší mužský herecký výkon sezóny a Nejlepší scénická hudba sezóny.
Prešovské národné divadlo je nezávislé profesionální divadlo, které vzniklo roku 2013 v Prešově uvedením inscenace Single Radicals. Koncept nezávislého profesionálního divadla byl uměleckou vizí dramatičky Michaely Zakuťanské a režisérky Júlie Rázusové. Prešovské národné divadlo vytváří prostor pro svobodnou tvorbu umělců, kteří pocházejí z východu, nebo jsou s Prešovem spjati. Inscenují zde texty, které mají společenská, generační a sociologická témata. Inscenace se také dotýkají napětí mezi východem a západem Slovenska a pojmenovávají rozdíly v životní úrovni. Zároveň chce divadlo inspirovat lidi z rozličných pracovních odvětvích, aby se vrátili do Prešova a realizovali se v menších městech a na perifériích. V roce 2021 svou činnost ukončilo, Rázusová na jeho činnost navazuje pod hlavičkou nedávno založené nezávislé platformy pro výzkum herecké tvorby Slzy Janka Borodáča.
Po představení následuje krátká diskuse.
premiéra 14. prosince 2018 v prešovském divadle VIOLA
„Monodrama (…) je de facto sérií standupových výstupů na téma „malý slovenský člověk“ (který volí dejme tomu takového Mariana Kotlebu). Ukotvena na nápadité, výmluvné scéně (…), probere všechno, co hýbe současným světem (a co definuje onoho malého slovenského – a samozřejmě nejen slovenského – člověka): xenofobismus, dezinformace, konspirační teorie, propojování politiky a byznysu, tíhnutí k autokratickým režimům, roli katolické církve…“
Martin Švejda, nadivadlo.blogspot.com
„Herec je dokonalým představitelem všech sympatických bodrých hochů, kteří bez mrknutí oka udávají. Vášnivých moralistů, kteří slídí za ženami, aby je později obvinili z čarodějnictví – rozuměj sex appealu, jemuž sami nedokáží odolat. Vypuštěný strašák obdělává svoje pole nikoli s láskou řádného hospodáře, ale poháněn rasovými předsudky a touhou ovládat. (…) Inscenace Moral Insanity nastavuje zrcadlo, za kterým tušíte orwellovský škleb. Stačí jediný pohled a hned víte, že se toho stínu už nikdy nezbavíte.“
Veronika Boušová, iDN
Foto Prešovské národné divadlo