Zpět

Ray Cooney Na poslední chvíli

Agentura Harlekýn, Praha

  • Pondělí 28. září 2020 | 19:00
  • Divadelní sál DKMO
  • 120 minut
  • 170 - 400 Kč

Na poslední chvíli

Vážení diváci, ze zdravotních důvodů nahrazujeme dnešní divadelní představení Na poslední chvíli – titulem Turecká kavárna.

Robert Thomas: Turecká kavárna

Václav Vydra v hlavní roli komických  detektivních příběhů z Paříže. 
Dále hrají: Jana Boušková, Naďa Konvalinková, Matěj Hádek / Martin Davídek / Martin Kubačák

Vstupenky zůstávají v platnosti.

Děkujeme za pochopení

Londýnský taxikář John Brown si dvacet let tajně užívá života se dvěma manželkami. Povedený tatínek má s jednou syna Gavina a s druhou má dceru Vicki. Ti dva mladí se seznámí na internetu a chtějí se osobně poznat. Jejich otec se jim v tom snaží se svým přítelem Stanleyem narychlo a s vypětím všech sil zabránit. Výsledkem je veletok neuvěřitelných typicky cooneyovských zmatků a improvizací v duchu nejlepších tradic anglické komedie, které uspokojí každého – kromě Johna Browna. Volné pokračování celosvětově úspěšné komedie „1+1=3“.

O anatomii frašky

Hrdina frašky, nejméně hrdinský hrdina všech hrdinů, je schopen vyvíjet vpravdě hrdinskou aktivitu, aby se dostal ze situace, do níž byl proti své vůli a doslova „vržen“. To je jeho počáteční nevýhoda: moment překvapení, s nímž souvisí i jisté zpoždění, jež pak bude dlouho marně dohánět. Výchozí danosti se komplikují příchodem nových postav, obvykle těch, jejichž příchod je nejméně žádoucí, a ve chvíli nejméně vhodné.

Podle (pro frašku charakteristického) zákona schválnosti přibývají stále nové a nové komplikace počátečního stavu, sotva jedno nebezpečí zmizí, objeví se další, ještě horší, vychází najevo to, co mělo zůstat utajeno a naopak. Hrdina jedná, pózuje, vymlouvá, vymýšlí, vysvětluje, lže a zdůvodňuje, skrývá se doslova i obrazně, ale vždy marně, kombinuje, manévruje a taktizuje. Nová setkání, odhalení, nedorozumění, omyly, přeřeknutí si vynucují nové akce a reakce, stále více hrdinu determinují. Když dojde dech a argumenty, nezbývá než prchat. Nastává útěk, honička.

Fraška je nejfatálnější ze všech dramatických žánrů, je královstvím náhody, škodolibé a zlomyslné, říší, kde platí zákon schválnosti.