R1 Lapšanského klavírní umění
Zdeněk Fibich
Nálady, dojmy, upomínky op. 41 (výběr)
Johannes Brahms
Intermezzo b moll op. 117 č. 2
Johannes Brahms
Intermezzo es moll op. 118 č. 6
Leoš Janáček
Sonáta 1. X. 1905 (Z ulice)
Eugen Suchoň
Malá suita s passacagliou pro klavír op. 3 ESD 48a
Isaac Albéniz
Španělská suita op. 47 (výběr)
Isaac Albéniz
Iberia (výběr)
Marian Lapšanský – klavír
Brahmsovy klavírní opusy s čísly 116-119 jsou zamyšlené, rezignované, melancholické skladby, kterými se autor vyrovnaně loučí s tvorbou i životem. Nálady, dojmy a upomínky Zdeňka Fibicha jsou pak podrobným hudebním deníkem inspirovaným skladatelovou pozdní láskou k mladičké Anežce Schulzové. Vznik Janáčkovy Sonáty 1. X. 1905 podnítila tragická událost: při demonstraci za vznik české univerzity v Brně byl ubodán mladý dělník. Jedná se o jedno z nejdůležitějších děl české klavírní literatury vůbec. Druhá půle koncertu se pak ponese spíše v tanečně zábavnější poloze. Formát Malé suity s passacagliou Eugena Suchoně vychází z požadavků, které na své žáky kladl Vítězslav Novák; skladba z jeho mladých let dodnes patří k Suchoňovým nejhranějším. Hudební produkci přelomu 19. a 20. století obohatily exotické inspirace z oblasti Pyrenejí, které ovlivnily i tvorbu Isaaca Albénize.
Jako první se se svým recitálem v 66. sezóně představí vynikající slovenský pianista Marian Lapšanský, který je zároveň generálním ředitelem Slovenské filharmonie, dlouholetým pedagogem a organizátorem mnoha kulturních akcí na Slovensku. Než se definitivně rozhodl pro klavír, hrál i na housle. „Housle mi šly lépe než klavír, ale s klavírem jsem si mohl více vyhrát. A protože jsem se nedokázal vzdát všestrannosti klavíru a na oba nástroje jsem pak už neměl čas, vyhrál klavír,“ říká Lapšanský.