Zpět

R2 Klavírní fantazie

Janáčkova filharmonie Ostrava

  • Pondělí 9. prosinec 2019 | 19:00
  • Společenský sál DKMO
  • od 180 Kč

R2 Klavírní fantazie

Ludwig van Beethoven
Klavírní sonáta č. 14 cis moll op. 27/2 (Měsíční svit)

Alexandr Skrjabin
Fantazie pro klavír h moll op. 28

Fryderyk Chopin
Fantazie f moll op. 49

Wolfgang Amadeus Mozart
Fantazie d moll K 397

Robert Schumann
Fantazie op. 17

 

Alexei Volodin – klavír

 

Fantazijní večer zahájí Beethovenova Klavírní sonáta č. 14 z roku 1801, známá také jako Měsíční svit, jež si získala oblibu už za autorova života a dnes patří mezi nejznámější klavírní skladby vůbec. Její „přezdívka“ má původ v poznámce německého hudebního kritika a básníka L. Rellstaba, který napsal, že první věta sonáty je jako „člun plující po Lucernském jezeře ozářeném měsícem“. Následuje Skrjabinova o 99 let mladší skladba. Jedná se o jediné dílo, které autor zkomponoval mezi lety 1898 až 1903 a podle historky na něj sám zapomněl. Klavírista L. Sabanajev hrál tuto skladbu údajně v bytě skladatele a z vedlejší místnosti Skrjabin reagoval: „Kdo to napsal? Zní to dobře.“
Další dílo patří k vrcholům kreativního umění Fryderyka Chopina. V jeho dopisech se dočteme, že název „fantazie“ používá proto, aby se zbavil pout uměleckých pravidel a škatulek a také upozornil na romantický výraz díla. Je to práce odkazující na tradice klavírních fantazií Mozarta, z nichž vzápětí jedna (konkrétně d moll K 397) rovněž zazní. Závěr bude patřit Schumannově Fantazii C dur, kterou složil v bouřlivém období života (1836-1839), kdy si natrvalo poškodil ruku a ztratil schopnost hrát na klavír. Zároveň se vášnivě zamiloval do Clary Wieckové, jejíž otec milencům zakázal se vídat. V dopise Claře z roku 1838 Schumann píše: „První věta díla je možná nejvzácnější ze všeho, co jsem složil, je v ní moje hluboká touha pro Vás.“

Ruskému klavíristovi Alexeji Volodinovi se přezdívá mistr Steinwaye.

Klasika ve filmu
Části Beethovenovy Klavírní sonáty č. 14 můžete zaslechnout ve 13 filmech.
Krvavý příliv (Crimson Tide, 1995),   K-19: Stroj na smrt (The Widowmaker, 2002) , The Loss of Sexual Innocence (1999), Muž, který nebyl (The Man Who Wasn’t There, 2001), The Pianist (2002), SLC Punk! (1998)
První větu Adagio sostenuto použili filmaři ve Velmi nebezpečných známostech (Cruel Intentions 2, 2000), Navždy a daleko (Far and Away, 1992), ve Fassbindrově Effi Briestové (1974), v Plynových lampách s Ingrid Bergmanovou (Gaslight, 1944), Nehynoucí lásce (Immortal Beloved, 1994), Misery nechce zemřít (Misery, 1990), The Peanuts Movie (2015).