Zpět

William Shakespeare Romeo a Julie

Divadlo ABC – Městská divadla pražská, Praha

  • Divadelní sál DKMO
  • 180 minut vč. přestávky

Romeo a Julie

Slavný příběh o lásce a nenávisti, o osudovém nesváru mezi dvěma rody a o tom, jak může malichernost vést k osudové tragédii.

Režisér a umělecký šéf Michal Dočekal uvedl Romea a Julii po svém nástupu do Městských divadel pražských jako druhou hru sezony 2018-2019. V této nejslavnější tragédii o lásce a nenávisti dokázal spojit dokonalou kombinaci tvůrců: Dočekal, Marečková, Piškula, Havelka.

Hru přenesl do nekonkrétní současnosti, v níž postavy nosí hipsterské čepice, Julie si zpívá ABBU a veronský ples je diskotékou v moderních maskách. Zachoval však původní veršovaný jazyk v překladu Martina Hilského. Zázračně se to nebije, ale naopak skvěle funguje. Obsadit Terezu Marečkovou do role Julie byla sázka na jistotu. Hvězda brněnského Divadla Husa na provázku zazářila jako Vitka v tamní stejnojmenné inscenaci a s Dočekalem spolupracovala na „provázkovské“ Dynastii nebo na opeře Utrpení knížete Sternenhocha v Národním divadle. Marečková je jako vždy neskutečně zábavná a jedinečně krásná. Svým výkonem Julii ozvláštnila natolik, že inscenace jako by byla hlavně o ní.

Neznamená to však, že by ostatní zastínila. Zdeněk Piškula jako Romeo, Dana Batulková a Jiří Štrébl jako Juliini rodiče Kapuleti i Sabina Remundová v roli Juliiny chůvy podávají suverénně vynikající výkony. Mimořádně poutavá je dvojice Romeových kumpánů Benvolia a Merkucia v podání Čeňka Vaculíka a Filipa Březiny nebo Martin Donutil jako sluha Petr, jehož ústy promlouvá původní Chór.

Podle tvůrců není příběh až tak o lásce, jako spíše o strachu a nenávisti, která lásku zabíjí. Podle dramaturga inscenace Daniela Přibyla šlo hlavně o ztvárnění výbušné emocionality, což se rozhodně povedlo. Tragédie se střídá s vtipem, intimní pomalejší scény s rychlejšími a všechno šlape od začátku až do známého tragického konce.

Emocionální atmosféru pozdvihuje k dokonalosti zásadní část skládačky, a tou je hudba Please The Trees. Melodie živě interpretované trojicí Václav Havelka – Jan Svačina – Kryštof Kříček přímo na jevišti svou intenzitou a energickým nábojem stojí v kontrastu s minimalistickou scénou Dragana Stojčevského. K pohybové spolupráci byla přizvána L. Vagnerová z oceňovaného pohybového divadla Lenka Vagnerová & Company. Všechno dohromady pak tvoří bezchybný celek a silný zážitek, který ve vás zůstane dlouho po odchodu z divadla.