Serotonin
„Podlehli jsme iluzi osobní svobody, otevřeného života, nekonečna možností? Je to možné, tak se v té době uvažovalo.”
Serotonin je přenašeč nervových vzruchů obsažený v krevních destičkách, jehož nedostatek způsobuje depresi a poruchy nálad. A taky název nejpochmurnější knihy francouzského spisovatele Michela Houellebecqa, jehož první českou divadelní adaptaci představuje Divadlo MeetFactory.
Šestačtyřicetiletý Florent-Claude, fyzicky zdravý, přesto však těsně před smrtí, dochází ke zjištění, že se v životě dopustil omylu, když mu jaksi uniklo, že partnerské vztahy kladou na člověka jiné nároky než výběr hummusů v supermarketu. Ocitá se v naléhavé prázdnotě, kterou nelze odehnat prostředky, které fungovaly dříve: luxusním zbožím, omamnými látkami, exotickými destinacemi nebo perverzním sexem. Ze dne na den zpřetrhá veškeré aktuální pracovní i osobní vazby a vzdává se všech praktických komponent svého života. Zinscenuje několik reálných i fantasmagorických setkání se svými bývalými partnerkami i sebou samým, aby se mohl oddat svá samotě plně a doklopýtat k nevyhnutelné pointě. Bolest, kterou přitom zažívá, je hrozivá, avšak jeví se nevyhnutelná a očistná.
premiéra 14. června 2020 v MeetFactory
„Jan Hájek je v roli znuděného čtyricátníka Florenta-Clauda neuvěřitelně přesvědčivý, když veškerý despekt svému okolí projevuje s přiznaným vědomím, že si úplně stejný despekt zaslouží i on od těch, jimž se vysmívá. Dramaturg Matěj Samec s režisérkou Natálií Deákovou si snad pro tuhle postavu nemohli vybrat lepšího představitele.“
Jan H. Vitvar, Respekt
„Třebaže je atmosféra vyprávění místy opravdu bezvýchodná, Hájek k němu přistupuje s potměšilým nadhledem, takže se z odpuzujícího misantropa stává méně iritující glosátor. Jestliže se hlavní hrdina vysmívá všemu a všem (třeba světu militantních palačinkáren a alternativních barů), Hájek se zase s téměř hmatatelnou ironií vysmívá své postavě. (…) Jan Hájek za ztvárnění Florenta určitě aspiruje na některou z hereckých cen za uplynulou sezonu.“
Anežka Pondělíčková, Divadelní noviny
foto Andrea Černá